PDA

Zobacz pełną wersję : Kopia zapasowa w chmurze lub na zewnętrznym twardym zysku.



Henry Morgan
24-08-2018, 20:58
Witam,
Mam laptopa i myślę o stworzeniu kopii zapasowej na wypadek gdyby padł twardy dysk. Mam pytanie jak się do tego zabrać. Czy lepiej zrobić to w chmurze czy kupić zewnętrzny twardy dysk?:hmm:

danieladrianka
24-08-2018, 21:15
n/d Joomla ;)
zależy co chcesz przechowywać ;)
w chmurze masz dostęp z dowolnego miejsca na dowolnym sprzęcie, na dysku masz dostęp jak go podłączysz ;)

terra
24-08-2018, 22:56
n/d Joomla ;)
zależy co chcesz przechowywać ;)
w chmurze masz dostęp z dowolnego miejsca na dowolnym sprzęcie, na dysku masz dostęp jak go podłączysz ;)

w chmurze masz dostęp jeśli masz dostęp do łącza (przy okazji tzw chmura to dysk na serwerze ;) )
na dysku masz dostęp jak podłączysz dysk

prawo Murphy'ego "Zawsze masz o jedną kopię za mało" :D

dostęp do lokalnej kopii jest dużo szybszy,a ceny dysków w dzisiejszych czasach są śmiesznie niskie, więc polecałbym dysk zewnętrzny

rkonik
25-08-2018, 11:13
prawo Murphy'ego "Zawsze masz o jedną kopię za mało"

To prawo jest czasem bardzo bolesne :)

Tak jak moi przedmówcy napisali. w zależności co będziesz przechowywał jak często i jak długo będziesz przechowywał. Oczywiście ważne też jest to jakiego rodzaju to są dane, mam tu na myśli czy bardzo ważne czy tylko kopia na wszelki wypadek. Rozpatrz te wszystkie kwestie i jakim budrzetem dysponujesz wówczas dobieraj usługi.

Samo gromadzenie danych i przechowywanie w obecnych czasach jest relatywnie tanie.

Sposobów rozwiązania jest bardzo dużo możesz w kompie zrobić RAID (w przypadku stacjonarki) dokupić zewnętrzny dysk, kupić NAS nawet najprostszy lub skorzystać z dostępnych usług takich jak Dropbox, Dysk Googla, Usługi amazona czy OVH Rozwiązań nie brakuje kwestia co jak często będziesz wykonywał backup, jakie to są dane itd.

mjmartino
04-09-2018, 10:36
Dyski zewnętrzne również padają ;)
Public Cloud co najwyżej możesz liczyć na downtime + sprawdzić durability które na pewno przewyższy Twój dysk / nas / raid ;)
Na początek posiłkuj się darmowymi rozwiązaniami jak OneDrive czy Google Drive jak będzie Ci brakować miejsca to albo wykupisz space lub wykupisz usługę typowo do backupu.

rkonik
05-09-2018, 09:18
Dyski zewnętrzne również padają ;)

Z takim podejściem to wszystko pada nawet chmury padają. Istotnym pytaniem jest co to za dane będą wrzucane na backup, jak dużo i jak często. W niektórych przypadkach posiadanie RAID 1 wystarczy ale w innych to nawet Google Drive będzie bardzo kiepskim rozwiązaniem.

Dlatego dopóki autor tematu nie sprecyzuje co chce to tak naprawdę rozmowa jest o niczym.

mjmartino
05-09-2018, 11:40
Nie ma znaczenia co wrzucasz do chmury możesz wrzucić sobie nawet obraz całego HDD.
Pytanie w jaką stronę chcesz ich bo słowa chmura to bardzo szerokie pojęcie. Dlatego chmura i buckety a usługi typowo backupowe to różna para kaloszy.
Raid-1 Raid-5 czy nawet Raid-10 to drogie rozwiązanie na starcie. Gdzie za niecałe 200 zł per rok możesz mieć całe dane jako backup. Patrząc na awarie HDD Raid-1 może Cię nie uchronić przez stratą tak samo nawet jak Raid-10 oczywiście prawdopodobieństwo spada wraz z ilością dysków, ale.. Ale to są już nie małe koszty kupić 4 HDD i użytkować 50% miejsca. Przewagą "chmury" availability czy durability masz na bardzo wysokich poziomach i nie martwisz się o nic poza uploadem danych.
Jak dużo ma znaczenie - aby sobie nie zapchać łącza. (w przypadku usługi backupowej)
Jakie dane niema znaczenia pod warunkiem, że na nich nie pracujesz bo inaczej musisz szukać czegoś z deltą.

Henry sugeruje laptop wiec śmiało można domniemywać, że to zwykłe dane. A mając windowsa 8/10 czemu nie korzystać z wbudowanego OneDriva i sprawdzić czy takie rozwiązanie nam pasuje. Zamiast wydawać 200 zł na dysk zewnętrzny który notabene jest przeważnie 5600rpm i zgrywanie tam danych trwa cała wieczność i jeszcze trzeba o tym pamiętać.

Pewnie, że są sytuacje gdzie OD czy GD się nie sprawdzi ale to bardzo podstawowe rozwiązania stworzone z myślą o dokumentach, zdjęciach itp.

rkonik
06-09-2018, 09:34
To co piszesz się zgadza. Ja jestem jednak zwolennikiem troszeczkę innego podejścia. Dla mnie ma znaczenie jakie to dane jaka ilość i jak często. Zawsze się staram dopasować to do konkretnej sytuacji.


Jakie dane niema znaczenia pod warunkiem, że na nich nie pracujesz bo inaczej musisz szukać czegoś z deltą.

Nie mów że zdjęcia domowe lub zdjęcia dla klientów traktujesz tak samo jak backupy baz danych które zawierają dane wrażliwe. Sama częstotliwość w tych konkretnych sytuacjach będzie inna.

Poza tym OD czy GD to nie jest typowy backup a coś co może pomóc przechowywać dane w chmurze. Dlatego opieranie się wyłącznie o te rozwiązania w skrajnych przypadkach może się okazać że nie posiadamy backupu tak jak z dyskiem zewnętrznym.

Zresztą temat backupu jest bardzo szerokim tematem i można o nim dyskutować godzinami. O sposobach podejść i rozwiązań tego problemu, cenach. Dlatego podsumowując ważne jest aby mieć backup
Jak już nieraz można było słyszeć ludzi dzielimy na tych co mają backup i tych co będą mieli backup.
Na swoim przykładzie mogę powiedzieć że posiadanie backupu to komfort, może czasem nie jest tani ale nie jeden raz uratował z opresji.

mjmartino
06-09-2018, 11:26
Backup prywatny to backup prywatny.
Nie mieszam prywaty z biznesem.
Dane wrażliwe to również inna specyfika :)

Niestety sam zainteresowany nie chce włączyć się do dyskusji czego konkretnie mu trzeba ;) Miejmy nadzieje, że wybierze mądrze dla siebie.

Henry Morgan
29-10-2018, 21:17
Mój hosting oferuje usługę ownCloud. Czy znacie ten program? Czy nadaje się on do robienia kopi zapasowej?

rkonik
30-10-2018, 21:50
To oprogramowanie bo tak ja bym je nazwał jest podobne do Dropboxa. Różnica pomiędzy Dropboxem a ownCloud jest taka że ownCloud jest bezpłatny i na otwartym kodzie jest oparty o PHP dlatego praktycznie każdy ,może to zainstalować. Jeżeli nie masz z tym doświadczenie kup usługę Dropbox lub dysk Googla lepiej na tym wyjdziesz bo nie będziesz musiał się martwić aktualizacjami zabezpieczeniami itd.
Dodtkowa różnica będzie jeszcze to że np do Dropboxa czy Dysku Googla każda dodatkowa osoba podpinana pod usługę wiąże najczęściej się z kosztami. Tak samo w niektórych usługach są stosowane różnego rodzaju limity. w Przypadku ownCloud jedynym limitem jest twoja wiedza i Twój serwer. Dlatego jak nie masz wiedzy zapłać za usługę u jakiegoś większego usługodawcy i śpij spokojnie.

terra
05-01-2019, 17:41
cloud-chmura to nic innego niż dysk sieciowy :). Chmura, cloud to tylko nowa nazwa handlowa tego co już istniało od dawna, rozszerzone o "magiczne"słowo wirtualizacja. Polecam zgłębienie takich zagadnień:
IaaS (https://pl.wikipedia.org/wiki/Infrastructure_as_a_Service)
SaaS (https://pl.wikipedia.org/wiki/Software_as_a_Service)
PaaS (https://pl.wikipedia.org/wiki/Platform_as_a_Service)

mjmartino
05-01-2019, 19:45
Ja jestem fanem dysku sieciowego, to co w chmurze to w chmurze, (https://piesni-religijne.pl/) nie jest twoje, jesteś zależny od zewnętrznej firmy i tak dalej :)
Co nie jest Twoje? Dane są Twoje, a reszta Cię nie interesują. Gdy Ty wydajesz $$ na sprzęt, aby mieć ten dysk sieciowy inny płacą za to, aby provider dbał o sprzęt.

Jak padnie Ci sieć na węźle to nie masz dostępu do danych. Jak padnie Ci region w chmurze a masz geo zrobione to masz dostep do danych cały czas ;) Kwestia tego jak zaprojektujesz sobie dostępność swojej aplikacji.