PDA

Zobacz pełną wersję : [Rozwiązane] Dziennik ocen



damian1916
15-07-2019, 17:18
Witajcie. Mam dwa pytania, które łączą się ze sobą i w zasadzie na pierwsze znam odpowiedź, ale być może jestem w błędzie. A dokładniej:
Jestem administratorem szkolnej strony internetowej. Szukam dziennika ocen dla Joomla 3.x. W J2.5 był to BasicSchool, niestety nie został przygotowany dla najnowszej wersji Joomli i nie znalazłem odpowiednika. Być może Wy coś znacie?

Jeśli nie, to wymyśliłem sobie takie rozwiązanie:
szkoła nie chce inwestować w Librusa (mała szkoła, interes nieopłacalny). Wymyśliłem, że każdy uczeń będzie miał przygotowany Arkusz Google. Chciałbym, żeby miał do niego wgląd, poprzez szkolną stronę internetową - dostęp tylko po zalogowaniu. Jednak nie wiem jak zrobić, aby przypisać konkretną stronę, konkretnemu uczniowi. Mam nadzieję, że jest inne wyjście jak przypisanie każdemu użytkownikowi, odrębnej roli i wtedy przypisanie roli, strony którą widzi?
Raczej chodzi mi o rozwiązanie typu:
po kliknięciu w link "dzienniczek ucznia" uczeń A widzi zawartość A, uczeń B widzi zawartość B, itd.

Pomożecie? :zagubiony:

siristru
15-07-2019, 18:47
Poczekaj, a widziałeś ten komponent: https://codecanyon.net/item/school-management-system-for-joomla/18219198 ?
Wygląda całkiem nieźle i kosztuje niecałe 60 dolców.

Ostatecznie bym próbował kombinować z artykułami lub użytkownikami w Joomla i użył kombinacji dodatkowych pól.

damian1916
15-07-2019, 19:17
Nie widziałem tego komponentu, dzięki bardzo. Nie jestem pewien czy dyrektor wyrazi zgodę, na wydatek skoro do tej pory było za darmo (ciężko mu pewne rzeczy wytłumaczyć). Mógłbyś rozwinąć nieco myśl odnośnie kombinacji dodatkowych pól?

Jeszcze myślałem sobie, żeby znaleźć moduł logowania do strony szkolnej Joomla przez konto Google (uczniowie uczą się na tabletach i każdy z nich ma konto Google for Education) i w jakiś sposób wymusić wyświetlanie konkretnego arkusza kalkulacyjnego dla każdego ucznia, ale też nie wiem czy się da osiągnąć tę drugą część pomysłu.

siristru
15-07-2019, 19:37
Mógłbyś rozwinąć nieco myśl odnośnie kombinacji dodatkowych pól?

Joomla pozwala przypisać dodatkowe pola do obiektów takich jak np. artykuły czy użytkownicy.
Można by użyć tych funkcji by samemu zrobić dzienniczek.

Korzystając z tych funkcji stworzyłem katalog artystów czy rejestr czynności przetwarzania danych RODO :)

Musiałbym sobie rozpisać i przemyśleć jak połączyć użytkowników, kategorie artykułów, pola dodatkowe i tagi by otrzymać dzienniczek.... ale to jest możliwe :)
Może trochę kodowania, modyfikacji szablonów widoku... to byłoby nawet ciekawe.
Daj mi chwilkę a przemyślę to sobie. Intrygujący pomysł.


Nie jestem pewien czy dyrektor wyrazi zgodę, na wydatek skoro do tej pory było za darmo (ciężko mu pewne rzeczy wytłumaczyć)

Eh, NIC nie jest w życiu za darmo. To, że dodatek nic nie kosztuje wcale nie oznacza, ze jest ZA DARMO. A umiejętności, a wiedza, czas... TY zapłaciłeś za poprzedni dodatek :) A pośrednio zapłacił dyrektor. Teraz albo zapłaci realne pieniądze za kupienie komponentu... albo zapłaci komuś za wykonanie zlecenia albo ukryje to w TWOIM wynagrodzeniu bo znowu TY zapłacisz za to wszystko ucząc się, poświęcając czas etc. No ale dobrze, nie dyskutujmy o przedpotopowych postawach Januszy biznesu zajmujący stanowiska.

damian1916
15-07-2019, 20:39
A może takie obejście: założę konta wszystkim uczniom i utworzę pozycję menu Profil Użytkownika, nazywając go Dzienniczek Ucznia. Potrzebuję tylko wyrzucić wszystkie zbędne informacje, a wstawić dodatkowe pole w rodzaju wpinacza, który będzie linkował każdemu uczniowi jego osobistą stronę? Tylko teraz, czy jest łatwy sposób do edycji zawartości menu "Profil użytkownika"?

siristru
15-07-2019, 21:09
Przemyślałem i można to zrobić tak:

1. Każdy uczeń ma imienne konto = Uczeń
2. W Joomli tworzymy grupę i poziom dostępu (taka sama nazwa np. Klasa 1A, Klasa 1B etc) = Klasa (dostęp)
2.1 Uczeń przypisany jest do odpowiedniej grupy/klasy (można tutaj nawet wykonywać masowe operacje na użytkownikach czyli z roku na rok przenosić ich do nowej klasy)
3. Kategoria artykułów = Przedmiot (Kategoria nadrzędna: Przedmioty, kategorie podrzędne: j. polski, j. angielski, matematyka etc.
4. Klasy + roczniki utworzą listę tagów (to po to by łatwiej filtrować dana klasę na liście artykułów, znacznie ułatwi wyszukiwanie)
5. Artykuł = określona aktywność np. sprawdzian, odpowiedź nieprzygotowanie do lekcji etc.
6. Artykuły zawierają:
Pola standardowe:
Tytuł = nazwa aktywności np. Sprawdzian z pierwszego półrocza
Treść = ewentualny opis aktywności
Data utworzenia = data wpisania aktywności
Dostęp = dana klasa do której należy uczeń
Tag = dana klasa + rocznik do której należy uczeń
Pola dodatkowe:
Lista rozwijana = skala ocen np. 1, 1+, 2, 2+, 3, 3+ etc
Pole tekstowe = niestandardowa ocena np. 100% etc
Lista multi = lista pozwalająca wybrać i przypisać użytkowników tj. uczniów. Potrzebny jest taki dodatek: https://extensions.joomla.org/extension/fields-user-dropdown/ (w wersji darmowej nie ma niestety możliwości włączenia opcji multiwyboru... ale... nie mogę tego napisać co ale)

I teraz wszystko opiera się na poziomie dostępu oraz wprowadzonych danych. Trzeba niestety zmodyfikować widok szablonu kategorii aby wyświetlała w odpowiedni sposób odpowiednie wartości. To zbyt złożone na teraz aby to opisać. Generalnie działa to tak:

1. Uczeń się loguje
2. Zostaje przekierowany na stronę z kategorią artykułów "Przedmioty".
3. Widok artykułów filtruje się po poziomie dostępu do którego należy uczeń - czyli widzi tylko te aktywności w danych kategoriach które maja jego klasę.
4. Widok dodatkowo filtruje artykuł wyświetlając uczniowi tylko te do których został przypisany w polu miltiwyboru

Nauczyciel wprowadza artykuł do zaplecza, nadaje tytuł jako dany sprawdzian, opisuje (opcjonalnie), ustala dla jakiej klasy to była aktywności (przypisuje poziom dostępu) i rocznika (tag) wybiera ocenę z listy i przypisuje uczniów z listy multiwyboru.

Np. Przedmioty (kategoria nadrzędna) Matematyka (kategoria podrzędna) - Sprawdzian ułamki (tytuł artykułu) - Sprawdzian obejmujący zakresem stronę 20 do 30 podręcznika (treść = opis opcjonalny) Klasa 4A (poziom dostępu) - Klasa 4A 2018/2019 (tag) - 4 (ocena) - Uczeń A, Uczeń C, Uczeń G... (lista uczniów którzy uzyskali tą ocenę).

Musiałbym to oczywiście przetestować i sprawdzić jak zmodyfikować szablon widoku. Już mam modyfikację zaplecza by wyświetlała tagi :) Ostatecznie można by zrobić moduł który będzie wyświetlał te wyniki przy odpowiedniej kwerendzie.

Ale to się może udać ;)

damian1916
15-07-2019, 23:18
Twoje rozwiązanie jest bardzo profesjonalne i zdecydowanie najbardziej efektowne. Nie jestem niestety na tyle zaawansowanym użytkownikiem Joomli, żeby samemu sobie w ten sposób poradzić, ale...
Udało mi się osiągnąć zamierzony efekt. Co prawda nie jest tak efektowny jak Twój, ale działa ;)

Zrobiłem tak:
1. Założyłem konto użytkownika, które w domyśle będzie kontem ucznia.
2. Utworzyłem pole dodatkowe - tekstowe.
3. Pobrałem moduł, który wyświetla w polu tekstowym zawartość arkusza google.
4. Udostępniłem arkusz google dla internetu (bez paska menu i możliwości edycji).
5. Wkleiłem w polu dodatkowym profilu użytkownika.

Wygląda to tak:
9657

Rozwiązanie, które na tą chwilę mnie satysfakcjonuje. I dzięki Tobie, bo wcześniej nie interesowałem się (a nawet nie znałem) opcją pól dodatkowych. Dzięki!

PS. Oczywiście, dzienniczek ucznia w Joomli automatycznie aktualizuje się, wraz z dopisywaniem ocen w arkuszu google.

siristru
15-07-2019, 23:40
Joomla ma świetnie funkcje, które przy odrobinie wiedzy można nieźle wykorzystać.
Grunt, że sobie poradziłeś :)